Rock On! Wednesday, April 19, 2023 – Rush, Styx, Magnum, Flash, T2 & Wishbone Ash
Psychedelic, heavy, prog and more innovating sounds spanning the late 60s and the early 70s – Wednesday March 8th. Dan’s pick of the week: Rush (2112), Styx (Pieces of Eight), Magnum (Kingdom of Madness), Flash (Flash), T2 (It’ll All Work Out in Boomland) & Wishbone Ash (Live Dates).
Rush was een Canadese rockband die bestond uit Geddy Lee (bas, toetsen, zang), Alex Lifeson (gitaar), en Neil Peart (drums, percussie, tekstschrijver). De band ontstond in 1968 in Toronto met Lifeson, drummer John Rutsey, en basgitarist/zanger Jeff Jones, die Lee onmiddellijk verving. Nadat Lee was toegetreden, maakte de band verschillende bezettingen door voordat de klassieke power trio bezetting werd bereikt met de toevoeging van Peart in juli 1974, die Rutsey verving vier maanden na de release van hun titelloze debuutalbum; deze bezetting bleef intact voor de rest van de carrière van de band.
Christian Bekhuis van Prog Wereld: “En tja, dan de muziek. Totaal geen zweverige toetsenpartijen maar progressieve rock zonder enige opsmuk. Gitaren, bas en drums donderen je kamer binnen vanuit je speakers in de Overture. Zanger / bassist Geddy Lee’s hoge, bijna gillende, stemgeluid is de meest logische vertolking voor de overheersende klasse van de priesters uit de Temples Of Syrinx. Maar diezelfde Lee blijkt ook in staat om zowel de verwondering als de melancholie en uiteindelijk de uitzichtloosheid van de hoofdpersoon te kunnen vertolken. Gitarist Alex Lifeson heeft zijn gitaargeluid nog verder uitgekristalliseerd (en uiteindelijk bereikt hij daarin de perfectie wat mij betreft op “A Farewell To Kings”) en een aandachtig luisteraar zal horen dat het geluid is opgebouwd uit meerdere laagjes waarin geen enkel instrument om voorrang schreeuwt: elektrisch gitaar, 12-snarige elektrische gitaar, akoestische gitaar. Mooi is zijn spel in Discovery waarin je vanzelf mee wordt gezogen in de ontdekkingtocht op het instrument. Drummer Neil Peart’s arsenaal aan drumklanken is nog niet zo uitgebreid als in latere jaren maar iedere klap van hem is wel zo’n beetje het dubbele waard. En hoewel ieder op zichzelf al een goede muzikant is, is het de combinatie van deze drie heren die er voor zorgt dat er in 2112 voor het eerst sprake is van die typische Rush-magie.
We zitten nog steeds in 1976 en je beseft dat je naar een album hebt geluisterd dat een band laat horen die precies weet wat hij wil. Een band die niet alleen muziek maakt die leuk is om naar te luisteren, maar die ook nog iets te vertellen heeft. Iets dat tenminste ook nog voor de meeste mensen te begrijpen valt, zonder dat we een jarenlange spirituele zoektocht hebben moeten volbracht. En op dat moment denk je: “Dit is gewoon een van de allerbeste albums ooit!”
Wednesday, April 19, 2023, 12:00 noon CET Brussels – 11 a.m. GMT London. Repeated: 16:00 & 20:00 hrs CET Brussels, 3 p.m. & 7 p.m. GMT London
Ends: 12 midnight CET Brussels, 11 p.m. GMT London.
Leave a comment